Vihdoin ja viimein saatiin hoidettua tämäkin "paha" alta pois eli Natta pääsi vihdoin luonnetestiin. Onneksi EPK järjesti syksyllä testin, joten kauaksi ei meidän tarvinnut mennä.

Natta sai testistä 144 ja laukausvarma. Lisäksi kaikki osa-alueet plussalla. Silti olin kyllä yllättynyt Nattan reaktioista. Onneksi saatiin testi videolle, niin pääsee sitä uudelleen kattelemaan

Testaajina Auli Kiminki ja Lea Haanpää

Toimintakyky                 +1 Kohtuullinen
Terävyys                        +3 Kohtuullinen ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua
Puolustushalu             +3 kohtuullinen, hillitty
Taistelutahto                +2 kohtuullinen
Hermorakenne            +1 Hieman rauhaton
Temppermenttinen    +2 Kohtuullisen vilkas
Kovuus                         +1 Hieman pehmeä
Luoksepäästävyys    +2a Luoksepäästävä, aavistuksen pidättyväinen
Laukasvarma            +++

Mitäs tuosta nyt sanois. Natta meni häntä heiluen tuomareita moikkaamaan ja pusuttelemaan. Leikkiähän Natta ei tuomarin kanssa suostunut, mutta ei se sitä normaalistikkaan tee. Mun kanssa leikki ja taisteli hyvin ja kun tuomari yritti ottaa keppiä, niin Natta murisi ja oli sitä mieltä, että hittoako sä mun keppiä yrität tulla ottamaan. Ihan normi Nattaa siis!

Kelkalla Natta rupesi aika nopeesi haukkumaan, mitä yllätti mut. Mä en tollasta reaktiota odottanu. Kun kelkka pysähtys niin jonkun aikaa Natta kierteli kauempana ja kun ite kyykistyin siihen viereen, niin aikas pian Natta tuli kattomaan. Henk.koht olen sitä mieltä että oli siinä vaiheessa jo vähän EVVK mielialalla.

Hyökkäyksessä meitä kohtaan tuli ehkä se suurin yllätys. Kuvittelin, ettei Nattaa voisi kiinnostaa tuon taivallista, mutta sehän rupesi haukkumaan ja puolustamaan. Heti kun tuomari rauhottus, niin Nattakin rauhottu. Eli ei jääny mitään päälle. Tässä kuvittelin, että Natta paineistuisi enemmän, eikä palautuisi siitä. Mutta eipä näin ollut. Hieman kyllä väisti, kun tuomari piti kiinni.

Siinä haalari + tynnyri hommelissa Natta toki säikähti niitä (kuten fiksu koira tekeekin), mutta tokalla kierroksella ei enää välittänyt mitään. Tässäkin kuvittelin, että Natta paineistuisi enemmän.

Pimeessä huoneessa Natta seisos suurimman osan ajasta siinä ovella, sillä mielentilalla että kyllä mä sieltä ovesta kohta tulen. Vasta kun Nattaa kutsuin niin tuli mun luokse. Tässä olin kuvitellu, että Natta olisi tullut reippaammin.

Lopuksi vielä Natta seinään kiinni ja ite kulman taakse. Tässä Natta oli puolustanut itteään tosi hyvin, jos niin voi sanoa. Tässäkin kuvittelin, että olisi lähtenyt remmi pitkällä toiseen suuntaan karkuun, mutta toimikin täysin toisella tavalla. Taas uhan loputtua tuomari oli tosi kiva kaveri, jota mentiin pusuttelemaan.

Laukauksiinhan Natta ei reagoinut mitenkään, joten sitä en osannu jännittää.

Olen kyllä testin suhteen samaa mieltä äitin ja Petran kanssa siitä, että odotin Nattan paineistuvan testistä enemmän. Nyt Natta osoittikin parempaa toimintakykyä ja paineensietokykyä kuin mitä ennakko-odotukset oli. Mä ehkä pidän Nattaa liian lellinä, vaikka tuosta neidistä luonnetta löytyy. Oli kiva kuulla myös entisen hakukouluttajan kommentti, että ikä on vaikuttanut kyllä Nattaan positiivisesti. Natta on nyt paljon itsevarmempi kuin aikasemmin.  Ja mitä kokonaisuutena, niin kyllä tuosta arviosta sen oman koiransa tunnistaa, pienten yllätysten lisäksi.

Mutta on se siitä huolimatta mun pikku beeki!